On vaikeaa uskoa, että suomalaisen menestystarinan, Rovion luoman Angry Birdsin synnystä on jo kahdeksan vuotta! Pelistä alkanut hurja Angry Birds huuma sai jatkoa myöhemmin, kun peliin julkaistiin useita jatko-osia. Myös lukemattomat oheistuotteet ovat olleet kuluttajien suosikkeja ja monesta kodista löytyy vähintään yksi Angry Birds t-paita, pehmolelu tai muki. Nyt Rovio on ilmoittanut aikeistaan listautua pörssiin. Pelkkää voittokulkua viimeiset kahdeksan vuotta eivät ole kuitenkaan olleet Angry Birdsien kehittäjälle. Pelin saavuttama huippusuosio kesti usean vuoden ajan, mutta lopulta sen suosio hiipui. Laskukauden jälkeen julkaistu Angry Birds -elokuva saavutti kuitenkin suuren suosion. Animaatioelokuvan päätähtenä seikkailee Red -niminen lintu, jolla on vihanhallintaongelma. Vuoden 2017 alkuvuosi on ollut Roviolle erittäin hyvä ja ensimmäisen vuosineljänneksen tulos kasvoi lähes kaksinkertaiseksi edellisvuoteen verrattuna. Angry Birds- elokuva saa jatkoa 2019, jolloin julkaistaan elokuvan toinen osa.
Angry Birds -elokuva nosti Rovion suosion
Suomalaisen Rovion kehittämä Angry Birds peli saavutti aluksi suuren suosion mobiilipelinä ja se keikkuikin kansainvälisesti ladatuimpien pelien listan kärjessä hyvin pitkään. Persoonalliset ja hauskat linnut löysivät tiensä ihmisten sydämiin. Pelin lisäksi Angry Birds aiheiset oheistuotteet, kuten vaatteet ja lelut, olivat huippusuosittuja. Viime vuonna ilmestynyt Angry Birds -elokuva nosti vihaiset linnut jälleen kuumaksi puheenaiheeksi. Elokuva oli lukuisissa maissa ensi-ilta viikonlopun katsotuin elokuva. Nyt vihaisten lintujen kehittäjä Rovio haikailee pörssiin. Pörssiin listautuminen kuuluu yrityksen kasvustrategiaan ja sillä pyritään saavuttamaan uusia etuja. Yrityksessä uskotaan, että tänä vuonna alkanut nousukausi tulee jatkumaan, ja että yrityksellä on jatkossakin pysyvä paikka huippupelien kehittäjänä. Pörssiin listautumisessa olisi Rovion kannalta monia hyötyjä. Ensinnäkin yritys pääsisi mukaan pääomamarkkinoille, jolloin sen omistuspohja ja sitä kautta tietysti myös tunnettavuus voisi lisääntyä. Roviolla on hyvät mahdollisuudet pitää nimensä ihmisten huulilla, sillä suosittu elokuva saa jatko-osan suunnitelmien mukaan jo vuonna 2019. Silloin nähdään, vetävätkö vihaiset linnut edelleenkin elokuvateatterien katsomot täyteen.
Rovio ja muut kasvuyritykset
Rovion menestys on antanut uskoa monille muille suomalaisille yrityksille siitä, että pienikin yritys voi kasvaa maailmanluokan firmaksi. Kansainvälistyminen ja uusien markkina-alueiden valtaaminen on haaste, joka jokaisen yrityksen kannattaa ottaa vastaan. Kansainvälisillä markkinoilla mahdollisuudet ovat moninkertaiset verrattuna Suomen pieneen markkina-alueeseen. Usein kansainvälistymisen esteeksi tulee rahoitus. Rahoituksen ei pitäisi kuitenkaan antaa olla este kansainvälistymiselle vaan lainaa kannattaa ottaa rohkeasti yritykselle. Lainoja voi verrata kätevästi esimerkiksi https://www.zmarta.fi/ avulla, josta omalle yritykselle sopivin laina löytyy helposti. Suomen talouskasvun kannalta Rovion kaltaiset menestyvät yritykset ovat tärkeitä. Roviosta moni voi ottaa oppia ja koppia omaan maailman valloitukseen. Usein kaikkein pienimmät ja yksinkertaisimmat ideat ovat niitä suurimpia menestystarinoita. Kuka olisi uskonut, että peli jossa pienet vihaiset linnut yrittävät estää possuja viemästä muniaan voisi yltää maailmanluokan suosioon ja koota ympärilleen uskollisen fanijoukon, joka hankkii kaikki teemaan liittyvät oheistuotteet ja täyttää elokuvateatterin salit kukkuroilleen?